Materialbeställning
Här hittar du information om förbrukningsmaterial som används inom Region Norrbotten, LOV-enheterna samt kommunerna.
Lagersök
(Externa kunder loggar in i Portwise)
8 juli
Säkerhetsmeddelande från Medtronic
Medtronic informerar om ett viktigt säkerhetsmeddelande, gällande batterilocket för MiniMed™ 600- & MiniMed™ 700-serien med det gamla ytterhöljet.
Uppgifter visar att en eller flera har en insulinpump relaterad till säkerhetsmeddelandet FA1249.
Följ instruktionerna i PDF-dokumentet.
Brev till vårdgivare(pdf)
Brev till användare(pdf)
Det gäller dessa insulinpumpar:
- 24625 - Insulinpump Minimed 640G 3ml Svart har utgått och Ersätts av: 37606 - Insulinpump Minimed 740G 3ml Svart
- 36539 - Insulinpump Minimed 780G inklusive Guardian Link 4, 5 sensorer
- 35448 - Insulinpump Minimed 780G 3.0ml inklusive svart väska
- 35447 - Insulinpump Minimed 780G inklusive Guardian Link 3, 5 sensorer
4 juli
Boston informerar: Viktigt säkerhetsmeddelande. Brådskande återkallelse av medicinsk produkt Capio TM SLIM suturfångningsenhet (Propapsnät extra Suture Capturing Device). Följ instruktionerna i PDF-dokumentet.
14 juni 2024
ICUmedical skickar ut ett säkerhetsmeddelande gällande:
ICU Medical/Smiths Medical utfärdar detta brev för att meddela dig om ett potentiellt problem med Bivona® Neonatal/Pediatrisk och Trakeostomiprodukter för vuxna. Det bifogade brevet beskriver problemet och de steg som krävs för att du ska utföra.
Fyll i formuläret på sista sidan i det bifogade brevet och returnera det till den e-postadress som anges i formuläret. Vänligen inkludera ditt kundnummer 668479 när du ger ditt svar.
Viktig anmärkning
Om du inte är rätt kontakt för att ta emot sådan information, vänligen vidarebefordra detta e-postmeddelande och bilagor till din Vigilance kontaktperson med EMEA-FSN@icumed.com i kopia.
Anmärkning för auktoriserade distributörer: Använd FSN-brevet och kundsvarsformuläret för att meddela någon av dina kunder som har fått berörda produkter och be dem att returnera ifyllda formulär till DIG. När du har fått kundsvar från dina kunder, vänligen sammanställ informationen i ett ENKEL Ifyllt formulär och återvänd till den e-postadress som anges i formuläret.
Ytterligare anmärkning för auktoriserade distributörer: För att underlätta för dina kunder att svara dig direkt, har vi en redigerbar version av svarsformuläret där du kan ändra returadressen till din egen e-postadress. Om du vill ha en kopia av detta svarsformulär som du kan redigera, vänligen svara på det här e-postmeddelandet så skickar vi det till dig.
ICU Medical/Smiths Medical är engagerade i patientsäkerhet och är fokuserade på att tillhandahålla exceptionell produkttillförlitlighet och högsta nivå av kundnöjdhet. Tack för ditt snabba stöd i denna viktiga fråga. Vi uppskattar ditt samarbete.
Säkerhetsmeddelande till marknaden
Berörda produkter som distribuerades i Sverige mellan juni 2019 och maj 2024
13 juni 2024
3M skickar ut ett säkerhetsmeddelande gällande:
De berörda produkternas namn: 3M™ Engångsblad för kirurgisk klipperapparat, artikelnummer 9660 och 3M™ Clipperblad för kirurgisk klippapparat extra kraftigt, artikelnummer 9690 som används tillsammans med 3M™ Clipper Kirurgisk klippapparat med rörligt huvud, 9661L
Säkerhetsmeddelande från 3M
Mediq har skickat ut ett säkerhetsmeddelande gällande produkter inom ”No-Sting SKIN-Prep Wipes” samt ” No-Sting SKIN-Prep Swabs”. Denna frivilliga återkallning beror på ett tillverkningsfel som har resulterat till att det förekommer ättiksyra i produkten. Ska enligt leverantören inte orsak en hälsorisk.
De berörda produkterna på Länsservice är:
36738 - Hudskyddsmedel Skin-Prep, 3,8 cm x 3,8 cm
16801 - Hudskyddsmedel Secura, I ml Swab
Läs igenom Säkerhetsmeddelandet och skicka in svarsformulär till mejladress angivet i säkerhetsmeddelandet.
Mediq har skickat ut ett återkallande meddelande gällande en stor del av deras sortiment av endotrakealtuber från Teleflex.
Tuberna återkallas på grund av rapporter om frånkoppling av 15 mm-anslutningen från endotrakealtuben (ET-tub) för de berörda produkterna. Den inledande undersökningen har identifierat att frånkopplingen beror på intermittent korskontaminering av 15 mm-kopplingen med spårmängder av silikonolja.
Läs säkerhetsmeddelandet från Mediq (Teleflex) med original lista på berörda lot/batchnr
Berörda produkter Orginallista från Mediq (Teleflex)
Konverterad listan med Region Norrbottens artikelnummer på berörda endotrakeltuber från Mediq
Bekräftelseformulär finns i säkerhetsmeddelandet (om listan blir för kort finns en extra lista här)
Alla berörda endotrakealtuber skickas in till Länsservice tillsammans med en ifylld lista med vilka endotrakealtuber, referensnummer samt aktuellt lot/batchnummer. Om listan blir för kort använd ”extra lista”.
Märk tydligt förpackningen med ”Återkallande säkerhetsmeddelande Mediq (Teleflex), EIF-000537” samt ”Lista på berörda lot/batchnummer finns bifogat”
Länsservice har svarat till leverantören gällande produkter på lagret och ni uppmanas att svara för era produkter till leverantören genom att följa instruktioner i säkerhetsmeddelandet.
Länsservice har plockat bort alla berörda lot/batchnummer på vårt lager. Arbetet med att hitta ersättande endotrakealtuber har påbörjats.
HeartHelper informerar: VIKTIGT SÄKERHETSMEDDELANDE RÖRANDE PHILIPS HJÄRTSTARTARE
Notera att informationen endast gäller Philips hjärtstartare HeartStart modell HS1, inte andra modeller av Philips hjärtstartare.
Säkerhetsmeddelandet omfattar elektroderna där i ett fåtal fall separation mellan gelen och plastfolien har skett när de tagits ur sin förpackning och dragits bort från den gula skyddsplasten i samband med användning. Philips bedömer att risken är väldigt liten att det kan inträffa men att det går inte att veta i förväg om detta kommer att inträffa vid användning eller inte.
Philips meddelar att hjärtstartarna och elektroderna skall fortsätta att användas som de är. Skulle separation mellan gelen och plastfolien inträffa vid användning skall man fortsätta att följa hjärtstartarens röstinstruktioner.
Läs mer här: Säkerhetsmeddelande från Phillips (pdf) här finns även kontaktuppgifter
Produkter på Länsservice som är involverad:
22624 - Def.elektrod HS1 Pads
22625 - Def.elektrod barn HS1 Pads
Länsservice har svarat till Phillips att vi har tagit del av informationen samt vidarebefordrat informationen till de som har beställt denna
För att handla oss hos måste det finnas ett kundnummer. Efter att ett kundnummer är skapat skall det registreras beställare till kundnumret så att personer kan beställa.
Om en person skall förskriva produkter direkt till en användare skall denna personen läggas upp som en förskrivare.
Anmälan och förändring av användare inom kommun och privata vårdgivare
Begäran av nytt kundnummer - formulär
Begäran av ny beställare eller förskrivare - formulär
Förändring av befintlig kund, beställare och förskrivare - formulär
Anmälan och förändring av användare inom Region Norrbotten
Begäran av nytt kundnummer - endast för regionanställda (Intranät -Insidan)
Begäran av nytt förskrivarnummer - endast för regionanställda (Intranät -Insidan)
Förändring av befintlig kund, beställare och förskrivare - formulär
OBS! Är användaren inte är svensk medborgare så bifogas kopia på passet.
Om användaren redan har beställarid i MINK/Diabeteskatalogen ange denna.
Vid eventuella frågor kontakta Service Direkt 0920-712 12.
Glömt lösenord eller behöver förnya användare
Har du problem med att logga in och behöver ett nytt lösenord eller har din användarkonto utgått på datum, kan du använda formuläret nedan för att begära nytt lösenord och öppna konton
Begäran av nytt lösenord eller förlängning av konton - formulär
Anmälan förskrivare inkontinensprodukter
Behörighet till Guide
För att få behörighet till förskrivarstödet Guide (Förskrivningar av Inkontinensprodukter till patienter i ordinärt boende) be din enhetschef fylla i ansökan. På sida 2 i ansökan framgår det sedan vilken kontaktperson som skickar den undertecknande ansökan till OneMed AB.
Interna kunder beställer via Beställningsportalen Raindance.
Externa kunder beställer via Zpider.
Avtalstid: 2024-05-21- 2028-05-20
Avtalsleverantör; OneMed Sverige AB
Avtalet omfattar bland annat;
- Absorberande engångsskydd - Vuxna och Barn
- Tappningskatetrar och Kvarliggande katetrar
- Hygienunderlägg (engångs samt flergångs)
- Urin- och avföringshjälpmedel
- Fixeringsbyxor
- Badkläder - Vuxna och Barn
- Absorberande underkläder – Vuxna och Barn
Läs mer om inkontinensavtalet i Avtalskatalogen.
Skriv "Inkontinensprodukter" i sökrutan. Klicka på Inkontinensprodukter Region Norrbotten. Där får ni mer information om inkontinensavtalet.
Vänligen se mer sammanställande, ingående info gällande avtalet i dokumenten nedan.
Ytterligare info om regionens vårdriktlinjer för inkontinens finner ni här; Urininkontinens hos kvinnor - Vårdgivarwebb Region Norrbotten
Nytt avtal inom Diabetestekniska hjälpmedel och förbrukningsvaror
Avtalsperiod: 1 september 2024 - 31 augusti 2028
Avtalet avser Diabetestekniska hjälpmedel för leverans till Region Norrbotten och de 14 kommunerna.
Upphandlingen genomfördes som en regiongemensam upphandling där Region Västerbotten har haft huvudansvaret. Varje region som deltar har därefter tecknat separata avtal och sköter sin egen avtalsförvaltning.
De upphandlade artiklarna finns tillgängliga i Beställningsportalen
Avtalet omfattar bland annat:
- A1 Teststickor till basmätare
- A2 Breda Teststickor till basmätare (Ny produktgrupp)
- A3 Teststickor till avancerade mätare
- A5 Teststickor till mätare för synskadade
- A6 Teststickor till ketonmätare
- A7 Teststickor till insulinpumpar och isCGM/rtCGM
- B8 Blodprovstagare, flergångs för en lancett
- B9 Blodprovstagare, flergångs för flera lancetter
- B10 Blodprovstagare, engångs
- C11 Kanyl till insulinpenna (pennkanyl)
- C12 Säkerhetspennkanyl
- D14 isCGM (sensorbaserad mätare)
- D15 rt-CGM-system, fristående
- D16 rt-CGM till insulinpump
- E17 Insulinpumpar med tillbehör
- F18 Insulinpennor
- F20 Insulinspruta 1,0 ml med fast kanyl, dosering 1E/streck
- F21 Insulinspruta 0,3 ml med fast kanyl, dosering 1E/streck
- F22 Insulinspruta med fast kanyl, dosering 0,5E/streck
- F23 Nedladdningsbar penna med minnesfunktion
Beställning av diabeteshjälpmedel för externa kunder görs i Zpider.
- Raindanceportalen (för interna kunder)
- Beställning av diabeteshjälpmedel som saknas i Zpider eller Beställningsportalen (C2) (för interna)
- Förskrivning (registrering) av diabeteshjälpmedel (för interna kunder)
- Konverteringslista för avtalade produkter inom diabetestekniska hjälpmedel (pdf - intern länk, regionanställda)
Region Norrbotten och regionens samtliga kommuner har gemensamt avtal gällande nutritionsprodukter.
Information om Nytt avtal gällande Nutritionsprodukter
Avtalsnummer: 22/161
Avtalsperiod: 2024-05-01 - 2028-04-30
Läs mer om nutritionsavtalet i Avtalskatalogen.
Skriv "Nutritionsprodukter" i sökrutan. Klicka på Nutritionsprodukter Region Norrbotten. Där får ni mer information om Nutritionsprodukter.
Avtalets omfattning
- Nutritionsumpar med tillbehör/förbrukningsvaror
- Tekniker (PEG.ar, knappar, sprutor och liknande)
- Sondnäring
- Kosttillägg och berikningar
Beställningsunderlag och information
Avtalstid 2022-06-01 - 2024-05-31 med möjlighet till upp till två års förlängning.
Avtalet omfattar bland annat;
- Tamponader (bomull)
- Absorptionsförband
- Polyuretanskumförband
- Specialförband och kompresser
- Ögonförband
- Hydrokolloidala förband
- Sårfilm
- Sårgel och sårlösning
- Plåster
- Stöd- och fixeringsbindor
- Gips- och fixationsbindor och tillbehör
- Kompressionsprodukter (klass 1-5 samt måttbeställt sortiment)
- Kompresser
- Torkar
- Omläggning, suturtagnings-, tvätt- och kateteriseringsset
- Polstervadd
- Skenor
- Häftor
- Specialfixeringsförband
- Tubförband, tubbandage, tubgas
- Injektionstork
- Hudstansar och ringkyrett
- Bomullsvantar
- Häftborttagning
- Påse för sår och fistel samt tillbehör
- Gasväv
- Bomull
- Muntorkpinnar
Beställning av förbrukningsvaror görs via Beställningsportalen Raindance, alternativt via ADF-avläsning i skåpen på sjukhusen.
Beställning av måttbeställt kompressionssortiment samt klass 2-5 kompressionsprodukter görs via respektive leverantörs webbeställningsblankett eller webbsida alternativt via C2.
Region Norrbotten har inte längre undertryckspumpar att hyra ut.
Det går fortfarande att beställa förbrukningsmaterial till undertryckspumpar via Beställningsportalen.
Om du har letat men inte hittat det du söker, kan du prova att beställa via Länsservice ärendehanteringssystem C2 eller söka i Region Norrbottens prylbank.
Då våra ordinarie leverantörer inte kan leverera de volymer av material som vi behöver, sker köp av andra fabrikat än vanligt.
Den artikel som kunden beställer, kan av Länsservice bytas ut till en ersättningsartikel med samma funktion. Förpackningar och produkter kan se annorlunda ut än förväntat, plus att antalet kan justeras.
Vi fungerar som rådgivare och delger dig nyheter och produktförändringar på marknaden. Vi arbetar i nära team med upphandlare, inköpare och lager för att skapa en komplett tjänst. Vi har allt under samma tak.
Vi hjälper även till med kompetensutveckling inom alla divisioner via utbildningar och utställningar. Aktuella utbildningar och nyheter finns på materialportalen.
Patricia Borgström
Ansvarsområden: Medicinska handskar, IVA/Anestesi, Operation, Sterilemballage och avdelnings instrument, Kundanpassade set (operation), Laboratorieförbrukning, Behållare för farligt avfall, Nutrition
- Telefon:
- 0921-666 52
- E-post:
- patricia.borgstrom@norrbotten.se
Susanne Andersson
Ansvarsområden: Röntgenförbrukning, Sårvårdsförbrukning, Inkontinensprodukter, Städ och kem, Hygien och desinfektion, Spol- och diskdesinfektion (kemikalier), Papper och plast, Diabetesprodukter, Suturer och stapling.
- Telefon:
- 072-216 97 10
- E-post:
- susanne.f.andersson@norrbotten.se
Frågor och svar
När du använder vårt ärendehanteringssystem tas ditt ärende om hand och fördelas ut för handläggning.
Du får ett ärendenummer som du kan använda i all kontakt med oss för att vi snabbt ska hitta just ditt ärende, vilken status och handläggare det har.
Det går även ställa frågor via C2
C2 Ärendehantering - Via länken skapar du ditt ärende.
Använd webbtjänsten Lagersök där kan ni se era utlevererade/inneliggande ordrar samt preliminärt leveransdatum på beställningsvaror.
Lagersök - Externa kunder (ikonen Lagersök hittar ni via inloggning i portwise)
Lagersök - Interna kunder
Rutin gällande Retur/Reklamation(pdf, intern länk regionanställda) - här kan du bland annat läsa mer om vilka kriterier som måste uppfyllas
C2 Ärendehantering - Via länken skapar du ditt ärende.
Rutiner gällande Retur/Reklamation - här kan du bl.a. läsa mer om vilka kriterier som måste uppfyllas
C2 Ärendehantering - Via länken skapar du ditt ärende.
Beställningar utöver avtal gör ni via C2. Ange referensnummer på önskad artikel om möjligt samt orsak till beställning.
C2 Ärendehantering - Via länken skapar du ditt ärende.
Begäran av nytt kundnummer - extern - formulär
Intern kund - formulär (intern länk, regionens intranät)
Formuläret fylls i av närmaste chef/ansvarig.
Begäran av ny beställare, förskrivare - extern - formulär
Intern beställare/förskrivare - formulär (intern länk, regionens intranät)
E-handel - Via länken hittar du kontaktvägarna för dig som har tillgång till intranätet Insidan.
C2 Ärendehantering - Via länken skapar du ditt ärende gällande support Zpider/Portwise (ange vilken beställningsportal det gäller, användarnamn, eventuellt kundnummer och felmeddelande)
Frågor om fakturor (exempelvis. felaktigt belopp, kreditering)
C2 - Via länken hittar ni formuläret. Ange fakturanummer, betalare och kund.
Felaktig fakturaadress
Kontakta Patientkontoret - 0921-67050