Beställning och leverans

Inloggning webSesam

För att säkerställa kvaliteten på hjälpmedel, service, transporter mm är det viktigt att en avvikelse eller reklamation görs när kvaliteten brister.
Vi använder avvikelserna för att korrigera felaktigheter och som underlag för vårt förbättringsarbete – Tack för att ni hjälper oss med det!

Använd formulär C2 nedan för att rapportera in avvikelse till oss på hjälpmedelsverksamheten.

webSesam

WebSesam är en beställningsportal för förskrivning och beställning av hjälpmedel i Norrbotten.
Förskrivningar och beställningar ska i första hand göras i detta system.

Inloggning webSesam

Övriga beställningar

Om beställning via webSesam inte kan göras eller om det är en beställning som behöver handläggas av personal hos hjälpmedelsverksamheten, ska dessa beställningar/förskrivningar göras enligt nedan:

Det kan exempelvis handla om: 
Beställning utanför ersättningskedjan, beställning av artikel som ej finns upplagd,  beställning utanför sortiment, beställning av hjälpmedel med ifyllningsbart beställningsunderlag.

Förskrivning av kommunikations-/kognitionshjälpmedel

Vid förskrivning av kommunikations, kognitions- och datorhjälpmedel skickas förskrivningsblankett på papper till: 
Kommunikationsteam, Köpmangatan 37, 972 33 Luleå

Ersättningskedja innebär att det äldsta hjälpmedlet med likvärdig funktion levereras ut i första hand. I de fall den bindande erättningskedjan  inte kan godtas görs förskrivning via blanketten "Förskrivning av hjälpmedel " ( där man markerar att det gäller förskrivning utanför ersättnignskedjan) eller via C2 beställning. 

Leverans av hjälpmedel

Vår leverantör för transport av hjälpmedel är Schenker och deras underentreprenörer.

Se plockschema med leveransdagar för de olika orterna nedan.

Plockschema (leverans sker dagen efter)
Plockschema (Pdf)

Formulär för avvikelse: C2-Ärenden/transporter – skriv transport/leverans i rubriken

Akut leveras/transport

Kan beställas om akuta behov av hjälpmedel föreligger.  Se information nedan hur detta beställs och vilka villkor som gäller.  

Information om akuta leveranser

Retur av hjälpmedel

Vid retur ska hjälpmedlen vara rengjorda och ordentligt uppmärkta.
Märkning är extra viktigt när endast ett tillbehör/komponent returneras, så att tillbehöret/komponenten kan tas i retur från rätt individ.
Returblankett finns vid behov att skriva ut för uppmärkning, se nedan

Information om retur av hjälpmedel då behovet upphört

Returblankett hjälpmedel

Returblankett/servicebehov - Gäller bara för RNB:s utrustning


Återlämning/Retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta

Vid retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta ska hjälpmedlet vara väl rengjort och smittrenat  - se mer information nedan.

Information om retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta


Återköp av lagerhållna köpartiklar

Köpartiklar som är lagervara kan återlämnas till hjälpmedelsverksamheten för kreditering inom 14 dagar. Varan ska vara oanvänd och i originalförpackning. Varan sänds i retur tydligt märkt med avsedd returblankett för återköp av lagerhållna artiklar, se nedan.
OBS! Köpartiklar som är beställningsvara återtas ej.

Återköp av lagerhållna artiklar - Blankett 

De yrkesgrupper som har förskrivningsrätt enligt riktlinjerna och möjlighet att beställa personliga hjälpmedel till patient, ska vara upplagda som webSesamanvändare och använda webSesam vid beställning av hjälpmedel.

På alla arbetsplatser ska det finnas användarstöd i webSesam.

För behörighet vänd dig till användarstödet på din arbetsplats.

Användarstödets uppgift är att anmäla in nya användare, avanmäla användare som slutat på arbetsplatsen, anmäla in förändringar och kunna grundutbilda nya användare i webSesam.

Användarmanual  till webSesam finns under utbildningar. Se länk nedan

Användarmanual webSesam

Datalagret - kommun  Datalagret - Regionen/LOV

Som stöd för uppföljning av förskrivna hjälpmedel kan förskrivaren se registrerade hjälpmedel med hjälp av rapporter i Datalagret.

Respektive förskrivare ansvarar för att uppföljning av förskrivna hjälpmedel 
görs. När överrapportering har gjorts till ny förskrivare övertar den nya förskrivaren uppföljningsansvaret.

När och hur det är lämpligt att göra uppföljning och utvärdering beror på 
vilken typ av hjälpmedel som har förskrivits samt patientens funktionsnedsättning. För personer med skador och sjukdomar med ständigt förändrade 
förutsättningar är regelbunden uppföljning och utvärdering särskilt viktigt. 
Det gäller också när omgivningsfaktorerna har förändrats.