Beställning och leverans
För att säkerställa kvaliteten på hjälpmedel, service, transporter mm är det viktigt att en avvikelse eller reklamation görs när kvaliteten brister.
Vi använder avvikelserna för att korrigera felaktigheter och som underlag för vårt förbättringsarbete – Tack för att ni hjälper oss med det!
Använd formulär C2 nedan för att rapportera in avvikelse till oss på hjälpmedelsverksamheten.
webSesam
WebSesam är en beställningsportal för förskrivning och beställning av hjälpmedel i Norrbotten.
Förskrivningar och beställningar ska i första hand göras i detta system.
Övriga beställningar
Om beställning via webSesam inte kan göras eller om det är en beställning som behöver handläggas av personal hos hjälpmedelsverksamheten, ska dessa beställningar/förskrivningar göras enligt nedan:
Det kan exempelvis handla om:
Beställning utanför ersättningskedjan, beställning av artikel som ej finns upplagd, beställning utanför sortiment, beställning av hjälpmedel med ifyllningsbart beställningsunderlag.
- Via C2-länk
- Via Förskrivningsblanketten ( kan bifogas i C2 eller skickas in via post till adress: Hjälpmedelsverksamheten Box 507, 961 28 Boden
Förskrivning av kommunikations-/kognitionshjälpmedel
Vid förskrivning av kommunikations, kognitions- och datorhjälpmedel skickas förskrivningsblankett på papper till:
Kommunikationsteam, Köpmangatan 37, 972 33 Luleå
Ersättningskedja innebär att det äldsta hjälpmedlet med likvärdig funktion levereras ut i första hand. I de fall den bindande erättningskedjan inte kan godtas görs förskrivning via blanketten "Förskrivning av hjälpmedel " ( där man markerar att det gäller förskrivning utanför ersättnignskedjan) eller via C2 beställning.
Leverans av hjälpmedel
Vår leverantör för transport av hjälpmedel är Schenker och deras underentreprenörer.
Se plockschema med leveransdagar för de olika orterna nedan.
Plockschema (leverans sker dagen efter)
Plockschema (Pdf)
Formulär för avvikelse: C2-Ärenden/transporter – skriv transport/leverans i rubriken
Akut leveras/transport
Kan beställas om akuta behov av hjälpmedel föreligger. Se information nedan hur detta beställs och vilka villkor som gäller.
Retur av hjälpmedel
Vid retur ska hjälpmedlen vara rengjorda och ordentligt uppmärkta.
Märkning är extra viktigt när endast ett tillbehör/komponent returneras, så att tillbehöret/komponenten kan tas i retur från rätt individ.
Returblankett finns vid behov att skriva ut för uppmärkning, se nedan
Information om retur av hjälpmedel då behovet upphört
Returblankett hjälpmedel
Returblankett/servicebehov - Gäller bara för RNB:s utrustning
Återlämning/Retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta
Vid retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta ska hjälpmedlet vara väl rengjort och smittrenat - se mer information nedan.
Information om retur av hjälpmedel som varit utsatt för smitta
Återköp av lagerhållna köpartiklar
Köpartiklar som är lagervara kan återlämnas till hjälpmedelsverksamheten för kreditering inom 14 dagar. Varan ska vara oanvänd och i originalförpackning. Varan sänds i retur tydligt märkt med avsedd returblankett för återköp av lagerhållna artiklar, se nedan.
OBS! Köpartiklar som är beställningsvara återtas ej.
De yrkesgrupper som har förskrivningsrätt enligt riktlinjerna och möjlighet att beställa personliga hjälpmedel till patient, ska vara upplagda som webSesamanvändare och använda webSesam vid beställning av hjälpmedel.
På alla arbetsplatser ska det finnas användarstöd i webSesam.
För behörighet vänd dig till användarstödet på din arbetsplats.
Användarstödets uppgift är att anmäla in nya användare, avanmäla användare som slutat på arbetsplatsen, anmäla in förändringar och kunna grundutbilda nya användare i webSesam.
Användarmanual till webSesam finns under utbildningar. Se länk nedan
Datalagret - kommun Datalagret - Regionen/LOV
Som stöd för uppföljning av förskrivna hjälpmedel kan förskrivaren se registrerade hjälpmedel med hjälp av rapporter i Datalagret.
Respektive förskrivare ansvarar för att uppföljning av förskrivna hjälpmedel
görs. När överrapportering har gjorts till ny förskrivare övertar den nya förskrivaren uppföljningsansvaret.
När och hur det är lämpligt att göra uppföljning och utvärdering beror på
vilken typ av hjälpmedel som har förskrivits samt patientens funktionsnedsättning. För personer med skador och sjukdomar med ständigt förändrade
förutsättningar är regelbunden uppföljning och utvärdering särskilt viktigt.
Det gäller också när omgivningsfaktorerna har förändrats.